(0) 0,00 zł Zaloguj się Zarejestruj się

Drogi użytkowniku, informujemy Cię, że poniższa strona wykorzystuje pliki cookies, możesz sprawdzić szczegóły w polityce prywatności.

Badanie na drużynie BARCELONA FC. Czy Messi i spółka dbają o nawodnienie?

Konsekwencją uczestniczenia w wysiłku piłkarskim jest podwyższenie temperatury ciała (39-40°C) i stopniowe wyczerpywanie się puli zmagazynowanych w postaci glikogenu węglowodanów. W związku z  tym, organizm w celu rozproszenia ciepła zwiększa skórny przepływ krwi i tym samym potliwość.  Zarówno wyczerpanie glikogenu mięśniowego jak i podwyższenie temperatury ciała wraz z występującym odwodnieniem powyżej 2% masy ciała podczas wysiłku może być związana z powstawaniem zmęczenia, w piłce nożnej, które objawia się zmniejszeniem całkowitego dystansu pokonanego przez zawodników, a także obniżeniem intensywności biegu oraz zdolności fizycznych i technicznych. Pomimo tego, że piłkarze mogą uzupełniać płyny podczas meczu (okazje te są ograniczone), doświadczają oni czasem odwodnienia. Straty płynów są zależne osobniczo i różnią się w zależności od zawodnika, intensywności wysiłku oraz warunków otoczenia. 

W związku z tym naukowcy postanowili przeprowadzić badanie, w którym uczestniczyło 14 zawodników FC Barcelona (pierwsza liga hiszpańska; La Liga). Celem jego wykonywania była:

w zależności od intensywności ćwiczeń oraz temperatury i wilgotności otoczenia.

Było to badanie czysto obserwacyjne, dlatego zawodnicy nie dostali żadnych porad ani instrukcji względem nawodnienia. Trening zaczynał się o około godziny 11:00 i trwał 65-70 minut. Podczas treningu zawodnicy mieli dostęp do wody oraz napojów węglowodanowo-elektrolitowych w formie Gatorade (który po części fundował to badanie). Obserwacje były wykonanane podczas 4 dni, które zostały wybrane tak, aby uzyskać pomiary w różnych warunkach pogodowych: Dwa pomiary w warunkach chłodnych (15°C i 66% wilgotności powietrza) i dwa w warunkach gorących (29°C i 52% wilgotności powietrza). Dwie sesje treningowe o niskiej i dwie o wysokiej intensywności. Tak, więc w sumie były 4 różne kombinacje:

 

Ian Rollo i wsp., 2021

Wnioski z badania:

Zawodnicy pili wystarczająco dużo płynów

Zawodnicy odpowiednio dostosowali ilość przyjmowanych płynów, aby nie dopuścić do odwodnienia na poziomie większym niż 2% masy ciała (poziom ten uważa się za krytyczny). Oznacza to, że jeśli stworzy się okazje do nawodnienia profesjonalnym zawodnikom, będą je wykorzystywać, a to zapobiegnie wystąpieniu odwodnienia.

Wątpliwości budzi przede wszystkim: Czy zawodnicy amatorscy także skorzystaliby z tych okazji i spożyli odpowiednią ilość płynów? Nie wiadomo czy zawodnicy pili, bo wiedzieli, że powinni, czy ze względu na pragnienie. Dodatkowo trening trwał około 70 minut, nie tyle co mecz rozgrywany w pełnym wymiarze czasowym. Zawodnicy podczas treningu mają też więcej okazji do picia niż podczas rozgrywania meczu.

Praktyczna wskazówka: Sięgaj po wodę/napój sportowy w trakcie meczu, gdy tylko jest okazja.

Spożywali zbyt mało węglowodanów niezależnie od intensywności treningu i temperatury otoczenia.

Spożycie węglowodanów było niskie i nie różniło się w zależności od warunkaów atmosferycznych, ale były duże rozpiętości pomiędzy ilością spożycia między zawodnikami. Znane badania sugerują, że spożycie ilości 60 g węglowodanów na godzinę wysiłku może skutkować nie tylko poprawą wydajności biegu, ale także podwyższeniem zdolności technicznych. Zawodnicy spożywali około ¼ z tych rekomendacji i o ile w przypadku sesji treningowych mało intensywnych będzie miało to niskie znaczenie, to w momencie ciężkich treningów i meczów jest bardzo istotne.

Praktyczna wskazówka: Podczas ciężkich sesji treningowych oraz meczów warto spożywać 30-60 gramów węglowodanów na godzinę wysiłku (np. w formie izotoników)

Utrata sodu była umiarkowana i podobna w różnych warunkach

Dlaczego badano akurat sód? Ponieważ to straty tego elektrolitu są największe podczas wysiłku. Straty sodu były wyższe w gorących warunkach, ale stężenie w pocie nie różniło się w zależności od warunków u poszczególnych zawodników. Autorzy badania zwracają uwagę na fakt znacznej indywidualności. Niektórzy zawodnicy pocą się więcej inni znacznie mniej. Dlatego zalecenia dotyczące przyjmowania płynów i węglowodanów powinny być specyficzne dla danego zawodnika i warunków atmosferycznych

Praktyczna wskazówka: Jeżeli zawodnik dużo się poci, szczególnie w gorących warunkach otoczenia powinien spożywać napój z elektrolitami.

Wnioski końcowe:

Dane zebrane z badania podkreślają znaczną różnice w stanie nawodnienia, strat potu, utraty Na+ i spożycia węglowodanów w odpowiedzi na trening w różnych warunkach atmosferycznych i przy różnej intensywności. Autorzy są zgodni, że  przyjmowanie węglowodanów oraz płynów powinno być dostosowane do danej osoby i okazji do ćwiczeń.

PRZEDSPRZEDAŻ

Przypominam, że trwa przedsprzedaż książki "Żywienie w Piłce Nożne" w cenie 69,99 zł wraz z bonusem w postaci przykładowych jadłospisów w okresie przygotowawczym i sezonie.  Okazja promocyjna trwa do 09.03.2021, a darmowy fragment można pobrać na:

https://mjackowiakdietetyk.pl/oferta/50

Tekst pisany na podstawie:

1.Rollo I, Randell RK, Baker L, Leyes JY, Medina Leal D, Lizarraga A, Mesalles J, Jeukendrup AE, James LJ, Carter JM. Fluid Balance, Sweat Na+ Losses, and Carbohydrate Intake of Elite Male Soccer Players in Response to Low and High Training Intensities in Cool and Hot Environments. Nutrients. 13(2):401, 2021.

Komentarze

Post nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Komentuj